window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'G-DMJT74XPMG');
FaceBook

אור בירבנוים - תלמידה מובילת חברותא

אור בירבנוים - תלמידה מובילת חברותא

שלום לכולם,
שמי אור בירנבויים, תלמידה בתיכון 'דרכא רמון' גדרה. ע"ש אילן ואסף רמון. רמו"ן אלו ראשי תיבות של רגישות, מצוינות ונתינה, הערכים שביה"ס חורת על דגלו להוביל ולחנך את תלמידיו.
היום אני כאן בשם צוות 'מובילי החברותא' של ביה"ס, המורכב מ-18 תלמידים משכבת ט' וי'. את הפרויקט התחלנו בשנה שעברה, בפורום קטן יותר, והשנה הצטרפו אליו תלמידים נוספים שגילו התעניינות רבה ובחרו לקחת בו חלק פעיל.

אז מהי בעצם תכנית של מובילי חברותא?
אנחנו, מובילי החברותא, הובלנו למידה בית מדרשית בכל הכיתות בביה"ס, ברצף השש שנתי. עסקנו בתכנים הקשורים לחגים בלוח השנה העברי, ובערכים חברתיים ביהדות. על פי הקו המוביל של מורשה, "מתלמוד למעשה". בתכנית זו, המשתתפים חווים צורת למידה אחרת. שכוללת ישיבה במעגלים, כאשר המנחה של המעגל הוא אחד ממובילי החברותא.
הלמידה, אם כן, נעשתה לרוב במעגלי שיח, ובאמצאות דפי לימוד שהיו מורכבים מטקסטים שונים ומגוונים, שנלקחו מארון הספרים היהודי , מהתנ"ך, ממדרשי חז"ל, מהשירה העברית, ממאמרים ועוד. בלמידה זו נחשפנו לצורת למידה שונה ומאתגרת, המזמנת לשיח ודיאלוג חברתי, שהם חלק מחזון בית הספר של 'חקר מדעי ושיח דיאלוגי' המקדם פלורליזם ורב תרבותיות.

כדאי לציין, שלפני שהעברנו את הפעילות בכיתות השונות, ערכנו לימוד מקדים בחדר השיח של ביה"ס , יחד עם המנחה שלנו מטעם מורשה, הגב' אילנה לוי. למדנו את הטקסטים, שאלנו שאלות, והצגנו את התובנות שלנו, כל אחד מנקודת המבט שלו. ברמה האישית, ההשתתפות בפרויקט תרמה רבות לנו – לי ולחברי הקבוצה .עברנו תהליך של העצמה אישית, קיבלנו ביטחון לעמוד מול כיתה ולהנחות אותה, שיפרנו את יכולת הביטוי, למדנו להקשיב ולהכיל דעות שונות בקבוצה תוך כבוד הדדי וסובלנות לאחר. ברמה הערכית, אין ספק ש'מורשה' פתחה לנו צוהר, בלמידה ובחשיבה. נחשפנו לתכנים חדשים שלא הכרנו קודם, הכרנו את ארון הספרים היהודי שהוא חלק בלתי נפרד מהזהות היהודית שלנו. כמו כן, זכינו לפרגון גדול וחם מצד התלמידים בכיתות.

אחת התגובות של התלמידים שזכורה לי הייתה של תלמיד שבא אליי בסוף הפעילות ואמר שהיה לו מאוד כיף, ושזה היה שיעור אחר, לא רגיל. הוא נהנה לשבת במעגל ולשתף את כולם בסיפור המשפחתי ובמנהגים של משפחתו.
חשוב לי לספר שאני באה מבית חילוני, ומגיל קטן לא הרגשתי כל כך קרובה ליהדות, ולא הייתי חשופה במיוחד לארון הספרים היהודי. והשנה, כשהצטרפתי למורשה, הכרתי דברים חדשים, קראתי מקורות של חז"ל, שהיו מאוד מעניינים עם מסר חברתי משמעותי וחינוך לערכים של נתינה, אהבת הזולת, כבוד האדם ועוד. ערכים אלו התחברו לי עם הערכים שהוריי חינכו אותי אליהם, אך מעולם לא היה להם קישור ליהדות עבורי. אני חושבת שכדאי שערכים אלו יהיו בכל חברה מתוקנת. 
כל החברים בפרויקט הקדישו מזמנם הפנוי ועל חשבון שעות לימוד למען העשייה החינוכית של בית הספר. לאורך כל השנה הובלנו פעילויות הקשורות בלוח השנה העברי: חגי תשרי, יום רבין, שבוע הסובלנות, חנוכה, ט"ו בשבט, פורים, פסח, ובנוסף ייצגנו את בית הספר ביום הפתוח ובפרס החינוך של גדרה. אחת מהפעילויות שהייתה מאוד משמעותית עבורי הייתה "כוחה של מילה", שקיימנו בשבוע הסובלנות בביה"ס. הפעילות ייצגה אותנו בכבוד בפרס החינוך. פעילות זו נעשתה בשיתוף תלמידים מבי"ס היסודי 'רעות' בגדרה. זה היה מאוד מרגש ומעניין ללמוד עם הילדים הבוגרים ולשמוע את התובנות שלהם בנושא הנלמד.

למרות פער הגילאים, נוצרה בינינו כימיה כבר מהרגע הראשון. למדנו וצחקנו והייתה תחושה שאנחנו מכירים כבר הרבה זמן.
אחד הדברים שחוויתי במסגרת הלימוד בחברותא, הוא שניתן ללמוד מכל אדם. מהמורים, מתלמידים שגדולים ממני, מתלמידים שבשכבת גילי וכמובן מילדים שקטנים ממני. וזו תחושה נהדרת. אני הרגשתי שאני מעשירה את הידע שלי ולומדת דברים חדשים משאר הילדים בקבוצה. ועל כך אמרו חכמים: "איזהו החכם הלומד מכל אדם".
ולסיום: אני רוצה להודות למנהלות ביה"ס שלי: לחנה כהן, לרותי נעים ולרונית מור, ולכל צוות המורים, שתמכו ופירגנו לנו לאורך כל הדרך, והקדישו לנו את חדר השיח של ביה"ס כדי לקיים בו את הפעילות של החברותא.
ובהזדמנות זו אני רוצה להודות למנחה של ביה"ס מטעם מורשה, לאילנה לוי. שליוותה אותנו בפרויקט. והעניקה לנו את הכלים להנחיה בקבוצות וטיפים להצלחת הפעילות.

IMG 5375 IMG 5372 IMG 5129

משרדי כל ישראל חברים

מקווה ישראל: ביה״ס החקלאי מקווה ישראל, חולון 5891000 | טל. 072-2566671 | פקס. 03-5537695

בנייה VIIM בניית אתרים