FaceBook

מערכי שיעור בנושא קהילה של ערבות המתאימים ליסודי

הצג כקוביותהצג כרשימה

אין אדם דומה לחברו

שיעור זה פותח את מעגל הזהות האישית. בשיעור זה נלמד מקורות (כולל קריקטורה) העוסקים בשני היבטי הזהות: מחד השוויון והדמיון לזולת, ומנגד הייחודיות האישית. אנו מבקשים להראות שבכל אדם ישנם שני ההיבטים. כמו כן, אנו מראים שהזהות מתעצבת הן על ידי גורמים נתונים (תורשה, הורים, סביבת הגדילה וכיו"ב) והן על ידי גורמים שהאדם יכול לבחור בהם (חברים, מקצוע, תחביבים, וכו'). במהלך התכנית נמשיך ונחדד את שני מרכיבי הזהות.

 

> קרא עוד...
צילום: אילנה לוי

שמיטה - משחק סולמות וחבלים

חוקי השמיטה עלולים להיות רחוקים מעולמם של התלמידים. במשחק קצר זה, אנו מבקשים להכיר לתלמידים את חייהם של חקלאי העבר, כפתיח חוויתי לדיון בערכי השמיטה.

> קרא עוד...

שמיטה בבית הספר-הצעות לפעילות

מה ענין שמיטה לבית הספר?
שנת השמיטה נוגעת אמנם לגידולי השדה, אך אנו מבקשים לפעול ברוח השמיטה גם בשדה החינוך.

> קרא עוד...
צילום: אודי שטיינוול. מתוך אתר פיקיוויקי

שמיטה וצדק חברתי

חוקי השמיטה והיובל מציעים דרך לחלוקת משאבים צודקת הנותנת סיכוי חדש לכל אדם בחברה להתקדם ולחיות בכבוד. בשיעור זה נכיר את הבעיה ואת הפתרון שמציעה התורה לחלוקת משאבי העולם, ואת הגבורה הנדרשת מאיתנו בויתור על רכושנו.

> קרא עוד...
צילום: אודי שטיינוול. מתוך אתר פיקיוויקי

שמיטה: גיבורי כח

המדרש קורא לחקלאים שומרי השמיטה 'גיבורים': הם נדרשים להימנע מעיבוד שדותיהם, להפקיר אותם ולראות שכל אדם או חיה אוכלים מפירותיהם. בשיעור נלמד על גבורת החקלאים וכיצד נוכל ליישמה בחיים המודרניים.

> קרא עוד...

עשית משהו בשביל מישהו? - יום המעשים הטובים

בלוח השנה העולמי נקבע 'יום המעשים הטובים'. מהו 'מעשה טוב' - טוב לעושה או למי שעושים עבורו? האם הכוונה הטובה חשובה, המאמץ המושקע במעשה או התוצאה המוצלחת? ולמה נחוץ 'יום למעשים טובים' הרי ראוי לעשות טוב כל השנה? בשאלות אלו ואחרות עוסק השיעור שלפניכם.

> קרא עוד...

על סבים ונכדים – חלק ב

בשיעור זה נעמיק בהתבוננות ביחסינו עם הסבים והסבתות שלנו. נלמד על הקושי הכרוך בטיפול בהם, לעיתים. ונעמיק בתחושות וברגשות המורכבים שמלווים את הסבים והסבתות בהיותם נצרכים לסיועינו.

> קרא עוד...

על סבים ונכדים – חלק א

בשיעור נתבונן ביחסינו עם הסבים והסבתות שלנו ונעמוד על הקשר המיוחד הקיים ביחסים אלו. נלמד על הקושי הכרוך לעיתים, בטיפול בהם ונעמיק בתחושות וברגשות של הסבים והסבתות שלנו כשהם זקוקים לעזרתנו.

> קרא עוד...

יחסי הורים וילדים - חלק ב'

היחסים בתוך המשפחה הינם מורכבים וכוללים קשת רחבה של רגשות: החל מרגשות אהבה וכבוד ועד לתחושות כעס וחשש. בשיעור זה נלמד על חשיבותה של מצוות כיבוד הורים. נלמד סיפורים העוסקים ביחסים בין הורים וילדיהם ונבחן דרכם את יחסינו עם הורינו.

> קרא עוד...

יחסי הורים וילדים - חלק א'

בכדי לקיים מערכת יחסים טובה בין כל בני המשפחה, ישנה אחריות על ההורים. ההורים מחויבים גם הם במצוות מסוימות כלפי ילדיהם, לדאוג להם ולכבדם. בשיעור זה נלמד על החובות המוטלות על ההורים.

> קרא עוד...

אחים זה יותר מסתם חברים – חלק ב

בשיעור זה נמשיך לעסוק ביחסים בין אחים: אחים יכולים להיות החברים הכי טובים, אך לעיתים יש ביניהם גם קנאה ותחרות. בשיעור נלמד מקורות שונים העוסקים בכך, נבחן את היחסים בין בכור\ה וצעיר\ה ונסיים בבחינת יחסינו עם אחינו.

> קרא עוד...

אחים זה יותר מסתם חברים - חלק א

בשיעור זה נעסוק ביחסים המורכבים בין האחים: לעיתים אחים הם החברים הכי טובים, ולעיתים יש ביניהם קנאה ותחרות. נבחן את היחסים החבריים בין אחים ונלמד סיפור תלמודי על היחסים הטובים בין אחים.

> קרא עוד...

רשות הרבים

בשיעור זה נלמד מדוע חשוב לשמור על רשות הרבים (מקום השייך לציבור, לכלל) ממש כמו שאנחנו שומרים על רשות היחיד (מקום השייך לאדם, לפרט).

> קרא עוד...

יש לי חבר והוא קצת אחר - חלק ב'

בכל כיתה ישנם ילדים שהם "קצת אחרים" מסיבות שונות ולפעמים הם סובלים בגלל האחרות שלהם. בשיעור זה, שהוא השני משנים, נכיר את התופעה ונחשוב איך ניתן להתגבר על הרתיעה ולקרב את ה"אחר".

> קרא עוד...

יש לי חבר והוא קצת אחר - חלק א'

בכל כיתה ישנם ילדים שהם "קצת אחרים" מסיבות שונות ולפעמים הם סובלים בגלל האחרות שלהם. בשיעור זה, שהוא הראשון משנים, נכיר את הסיפור על רבי אלעזר ומכוער מהמקורות, נחשוב איך ניתן להתגבר על הרתיעה ולקרב את ה"אחר".

> קרא עוד...
חלוקת תנורים ושמיכות לנזקקים

דרכי נתינה - חלק א'

ערך הנתינה הוא אחד הערכים הבסיסיים ביהדות. המערך מאיר את החשיבות של ערך הנתינה באמצעות מתן צדקה לעני ולאביון, בהתבסס על הסיפור התלמודי של מר עוקבא. זהו המערך הראשון משניים העוסק במתן צדקה.

> קרא עוד...
חלוקת תנורים לנזקקים

דרכי נתינה - חלק ב'

הנתינה היא ערך חשוב במורשת ביהדות. ערך זה מעמיק את ההיכרות של התלמידים עם דרכי הנתינה לעני ולנזקק ומציע דרכים מגוונות לעשיה זו (מתן צדקה, שותפות עם העני, פתיחת הלב), בהתבסס על מקורות יהודיים ואחרים. זהו המערך הראשון משניים העוסק במתן צדקה. 

> קרא עוד...

חברים טובים - חלק א'

בשיעור זה נבחן את המושג 'חברות' נברר מי הוא החבר הטוב ואיך מתנהג חבר טוב? בעזרת המקורות היהודים נלמד על מגוון רחב של דפוסי התנהגות טובה וחברות. 

> קרא עוד...

קו העוני - חלק א'

הנתונים העוסקים בקו העוני מצביעים על כך שכל ילד חמישי במדינת ישראל, חי בעוני. מה המשמעות של עוני? כיצד מגדירים מיהו עני? על סוגיות אלו נענה בהרחבה בשיעורים הבאים. יחידה זו הינה יחידה ראשונה מבין שתי יחידות העוסקות בהגדרת קו העוני מתוך החוברת "קשרים". 

> קרא עוד...

קו העוני - חלק ב'

בשיעור זה נעסוק בשאלה מהו "עוני"? האם עוני הוא דבר מוחלט או תלוי מקום וחברה? האם כל מי שרואה את עצמו כאדם עני הוא אכן עני? ננסה לענות על שאלות אלו בעזרת המקורות התלמודיים. יחידה זו הינה יחידת לימוד שניה מבין שתים העוסקת בהגדרת קו העוני מתוך החוברת 'קשרים'. 

> קרא עוד...

משרדי כל ישראל חברים

מקווה ישראל: ביה״ס החקלאי מקווה ישראל, חולון 5891000 | טל. 072-2566671 | פקס. 03-5537695

בנייה VIIM בניית אתרים