window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'G-DMJT74XPMG');
FaceBook

בדרך למצוינות יהודית חברתית - סמינר מנהלים מורשה תשע"ו

בדרך למצוינות יהודית חברתית - סמינר מנהלים מורשה תשע"ו

מיכל ארצי

"נתרמתי מאוד מהסמינר, קיבלתי מוטיבציה לחזור ולשבת עם צוות הניהול על חזון בית הספר ומשם עם הצוות כולו ועם כלל קהילה בית הספר. האתגר המרכזי שלנו כעת הוא לבחון כיצד מחברים בין חזון למעשה." יחזקאל לנדאו (דעת סעד)

 "אני חוזרת לבית הספר עם רצון לזקק אמות המידה של מצוינות יהודית גם בתחומי הדעת השונים, במטרה ליצור שפה משותפת לכל חדר המורים. טמונה פה יכולת להפוך גם מורים מקצועיים למחנכים ועל ידי כך ליצור אקלים שיח מיטבי יותר בבית הספר." שרון חלד (המדור הכללי במקווה ישראל)

20160218 132854כ-30 מנהלי בתי ספר מהחינוך הממלכתי והממלכתי דתי הגיעו לסמינר מנהלים של 'מורשה – כל ישראל חברים' בנושא "קידום מצוינות יהודית חברתית", שהתקיים בשבוע שעבר במלון הר ציון בירושלים. מטרת הסמינר הייתה להציג בפני מנהלי ומנהלות בתי הספר את חזון 'מורשה' לקידום מצוינות יהודית חברתית, לברר יחד את משמעות המושג עבורם וכיצד הוא משפיע על חזון בית הספר ועל ההוויה הבית ספרית.
גיא גרדי, מנהל מורשה, מסביר: "אנו במורשה מאמינים שחינוך לערכים ולאחריות חברתית בבתי הספר מעצב יותר מכול את זהות התלמיד. מדובר בתהליך חינוכי מתמשך ומורכב, הכולל שילוב בין תלמוד מעשה וחוויה, ושיתוף פעולה של מורות, תלמידים והורים. משום מורכבותו של התהליך יש צורך להתייחס אליו בקריטריונים של מצוינות. הסמינר נועד לברר ולהעמיק בבירור הקריטריונים למצוינות בתחומים אלו, כיצד מקדמים זאת בבתי-הספר ובמה אנו ב'מורשה' נוכל לסייע למנהלים בתהליך."
הכנס נפתח בברכות של ד"ר יהודה מימרן, מנכ"ל 'כל ישראל חברים', ולאחריהם נשא ד"ר זהר רביב הרצאה, שעסקה בצירוף קולם של התלמידים לשיח היהודי הרב דורי: "...מארון הספרים היהודי נפקדים ספריהם של התלמידים, הקריאה לצירוף קולם לשיח היא קריאה להפיכתם ממתבוננים פסיביים לשותפים אקטיביים...". רביב אִתגר את המנהלים בקריאה זו ועמד על מרכזיותה וחשיבותה ביהדות מאז ומעולם. ד"ר נעם סרי, סמנכ"ל חינוך וחברה ברשת 'דרכא', הציג את הפער הגדול בין השיח הרצוי למצוי וצייד את המנהלים באסטרטגיות וכלים להעמקת השיח הערכי ולהפיכתו למשמעותי.20160218 090716
הכנס המשיך עם סדנת "באיזה צבע לצבוע?" שהתבססה על תערוכת כרזות שהכינו תלמידי בתי הספר בנושא "מצוינות יהודית חברתית". התערוכה כללה מגוון אמירות ותפיסות מתחומי האחריות והעשייה החברתית, שאותם בחרו התלמידים לשקף בעבודותיהם. המנהלים התבקש לצלם ולהציג לפני עמיתיהם לקבוצת השיח כרזה אחת מהתערוכה שדרכה הם מתחברים למושג "מצוינות יהודית חברתית". הסדנה חשפה את העקרונות המרכזיים המרכיבים את המושג, כגון: תפישת עולם תהליכית, שיתוף של כלל תלמידים ומורים בשיח ובעשייה, ומעבר מלימוד וחוויה למעשה.
חלקה השני של הסדנה כלל שיתוף והדגמה של מספר מנהלים אודות תהליכי מצוינות יהודית המתקיימים בבית ספרם: דליה רחמים, מנהלת מקיף ה' דרכא באשקלון, סיפרה על כיתת הגמלאים, היוצרת מפגש בין דורי מכבד בין תלמידים ומבוגרים. שרה מצרפי, מנהלת מקיף ד' באשקלון, תיארה כיצד משולב החינוך לערכים בתחומי הדעת השונים בביה"ס. יעקב קנדלקר מבית ספר סיני פרש את תפישתו על אחריות ומחויבות להצלחה של כל אחד מהתלמידים ועוד. הסדנא הביאה לשיח וללמידת עמיתים חשובה בין המנהלים. השיח התמקד באופנים שבהם ניתן לצמצם את הפער בין השאיפות בתחום למציאות, לשמר ולשפר את תהליך ההתקדמות לקראת מצוינות יהודית חברתית.
היום נחתם בהקרנת הסרט הדוקומנטרי "סרט ערבית". ולאחריו התקיימה שיחה בנושא שפה, תרבות וזהות עם במאי הסרט, אייל שגיא ביזאווי. השיח עסק בחשיבות עבודתו של הצוות החינוכי בהנכחת מגוון הזהויות בבית-ספר.
כנס מנהליפ 2015 3היום השני של סמינר המנהלים נפתח ב"יריד תכניות מורשה", במטרה להכיר למנהלי בתי הספר את ההשתלמויות הבית ספריות ותכניות הלימודים שפותחו ונכתבו לאחרונה.
כדי לחוות את יופייה ועושרה של ירושלים יצאנו לסיור בשכונת מוסררה, נפגשנו עם אבי סבג, מייסד ומנהל בית ספר מוסררה לאמנות רב תחומית, שסיפר על הקשר של בית הספר לקהילה הסובבת אותו, על החיבור בין אמנות לפעילות חברתית ועל כוחו של הצילום לחבר בין אנשים ולהביא לקדמת הבמה סיפורים ואנשים שנשכחו. יצאנו לסיור בסמטאותיה של מוסררה, שמהווה נקודת מפגש מרתקת בין יהודים לערבים, בין חילונים לחרדים ובין ותיקים לצעירים, וחזרנו נפעמים למלון.
לקראת סיום בחנו אלו 'חוטים' בוחר כל אחד למשוך מהסמינר, אלו רעיונות חדשים ניתן ליישם בבית הספר ואלו תפישות יש לבחון מחדש בתהליכים שכבר מתקיימים בתחום החינוך לערכים ולאחריות חברתית בבית הספר.

משרדי כל ישראל חברים

מקווה ישראל: ביה״ס החקלאי מקווה ישראל, חולון 5891000 | טל. 072-2566671 | פקס. 03-5537695

בנייה VIIM בניית אתרים