מיין לפי תגיות חומרי לימוד לחודש תשרי
ארבעת המינים-אגודה אחת?
בסוכות נוהגים לקחת ארבעה מינים מהצומח ולאגוד אותם יחד לפי הפסוק: "ולקחתם לכם ביום הראשון פרי עץ הדר, כפֹת תמרים, וענף עץ עָבֹת, וערבי נחל ושמחתם לפני ה' אלהיכם שבעת ימים". בפסיפסים עתיקים רואים את מרכזיות המינים בחיים היהודיים.
חז"ל הדגישו את הצורך לאגוד את המינים השונים יחד, ובשיעור ננסה להבין את משמעות החיבור בין המינים השונים.
מידע נוסף
- נושא המערךמעגל השנה
- מותאם לכיתות ז-ט, כיתות י-י, בתי מדרש
- קבצים מצורפיםמערך שיעור
- משך השיעור45 דקות
חג של פיוטים-סוכה ולולב
בשיעור זה נכיר פיוט לסוכות, המושר בקהילות רבות: "סוכה ולולה לעם סגולה" שכתב רבי יעקב אדהאן. הפיוט מספר על ארבעת המינים ומשוה אותם ל'אושפיזין', אבות האומה, אותם נהוג להזמין להתארח בסוכה. לרשותכם דף לימוד ובו משימות המתייחסות הן לתוכן הפיוט והן לביצוע המוזיקלי.
מידע נוסף
- נושא המערךמעגל השנה, פיוט
- מותאם לכיתות ג-ד, כיתות ה-ו
- קבצים מצורפיםמערך שיעור
- משך השיעור45 דקות
בסוכות תשבו-אושפיזין
בחג הסוכות יושבים בסוכה, שהיא בית זמני אותו בונים לצורך החג, לזכר הסוכות בהן חיו בני ישראל בנדודיהם המדבר. לסוכה נהוג להזמין אורחים "אושפיזין", את אבות האומה, הני משפחה וחברים, וגם אנשים נזקקים. בשיעור נעסוק במנהג זה ברוח דברי התלמוד: "גדולה הכנסת אורחים מהקבלת פני שכינה" (שבת קכ"ז)
מידע נוסף
- נושא המערךמעגל השנה
- מותאם לכיתות ז-ט
- קבצים מצורפיםמערך שיעור
- משך השיעור45 דקות
יום כיפור-הוידוי
לתפילת הוידוי יש מקום מרכזי בעבודת יום הכיפורים, זהו צעד משמעותי בדרך לתשובה אישית. בשיעור נעיין במקורות העוסקים בווידוי ונראה שהווידוי הוא המרכיב המרכזי של התשובה. מסיפורי תורה, נלמד איך אפשר לשנות את המציאות ולהשפיע על העתיד ולתקן את העבר באמצעות אמירת הוידוי.
השיעור פותח עבור בתיה"ס של אליאנס במסגרת ה'פרוייקט האירופי'.
מידע נוסף
- נושא המערךמעגל השנה
- מותאם לכיתות ה-ו, כיתות ז-ט
- קבצים מצורפיםמערך שיעור
- משך השיעור45 דקות
הסוכה – דירת ארעי
בחג הסוכות אנו מצווים לצאת מבית הקבע שלנו ולגור 8 ימים בסוכה שהיא בקתה רעועה, ולצאת מאשליית הביטחון שמעניק לנו בית הקבע.
בשיעור זה אנו מבקשים להבין את טעם הציווי, ואת הקשר שלו למועד זה בשנה.
השיעור פותח עבור בתיה"ס באירופה בשיתוף אליאנס והפרוייקט האירופי.
מידע נוסף
- נושא המערךמעגל השנה
- מותאם לכיתות ה-ו, כיתות ז-ט
- קבצים מצורפיםמערך שיעור
- משך השיעור45 דקות
שמחת תורה
שמחת תורה כשמו כן הוא: חג של שמחה, ריקודים, הקפות עם ספרי תורה, דגלים. בשיעור זה אנו מבקשים לבחון מדוע חוגגים את שמחת התורה בסוף חודש תשרי ולא בסיון, מועד מתן תורה בסיני.
השיעור פותח עבור בתיה"ס באירופה, בשיתוף אליאנס במסגרת הפרוייקט האירופי.
מידע נוסף
- נושא המערךמעגל השנה
- מותאם לכיתות ה-ו, כיתות ז-ט
- קבצים מצורפיםמערך שיעור
- משך השיעור45 דקות
בין בקשת סליחה ומחילה - ראש השנה יום הכיפורים
ימי הסליחות, שמתחילים בראש חודש אלול ומגיעים לשיאם ביום הכיפורים, מזמנים פתח לבחון את תהליך הסליחה. בדרך כלל נדרשת בקשת הסליחה במרחבים שבין אדם לאלוהים ובין אדם לחברו. בשיעור זה נבחן מרחב שלישי, פחות מדובר - המרחב המשפחתי, בין הורים וילדים.
מידע נוסף
- נושא המערךמסורת מנהג בחג
- מותאם לבתי מדרש
- משך השיעורשעתיים ורבע
- קישורלהורדת המערך המלא
חג של פיוטים: "אשורר שירה לכבוד התורה"
בשיעור זה נאזין לפיוט "אשורר שירה" ונעסוק בתוכנו ובמוסיקה לפיוט וכן נלמד לשיר את הפיוט. הפעילות מתאימה לקראת שבועות-חג מתן תורה או לשמחת תורה.
מידע נוסף
- נושא המערךמעגל השנה, פיוט
- מותאם לכיתות ה-ו
- קבצים מצורפיםמערך שיעור
- משך השיעור45 דקות
דרך חדשה
חודש אלול ועשרת ימי תשובה הינם ימים של בחינת המעשים. בימים אלה אנחנו מתבוננים לאחור , מפיקים לקחים ובעיקר מסתכלים קדימה בציפייה לעתיד טוב עוד יותר. מערך שיעור זה מציע לנו להתנסות בעזרת מדרש ויצירה בתעיה ותהייה ובאמצעותן למצוא ביחד את הדרך החדשה.
מידע נוסף
- נושא המערךמעגל השנה
- מותאם לכיתות ג-ד
- קבצים מצורפיםמערך שיעור
- משך השיעור45 דקות
"בחצוצרות וקול שופר הריעו לפני המלך ה'"
ימי אלול ותשרי הינם ימים של פתיחת שערי שמים, לשם כך נוהגים לתקוע בשופר. במהלך הלימוד נעמוד על מקומו של השופר בחגי תשרי ונבחן ביחד דרכים נוספות המסייעות ביצירת הרגשה של קרבה בין האדם לאלוקיו.
מידע נוסף
- נושא המערךמעגל השנה
- מותאם לכיתות ג-ד
- קבצים מצורפיםמערך שיעור
- משך השיעורשעה וחצי